728x90 Marketing Evaluation

Slik fungerer en nettkatalog

Spesielt bedrifter som vil kjøpe annonser, bør være oppmerksom.


Publisert i kategorien Lettlest - Lær mer 27.01.2012 kl. 13:32:00 Skrevet av @Stiantf

Stadig flere annonserer på internett og omsetningen for nettannonsering øker. Svært mange ønsker å være tilstede på internett og ha oppføringer i kataloger. Dessverre er det også mange som ikke vet hvordan nettkatalogene fungerer og hva de skal se etter når de skal velge hvor de skal annonsere.

Nettkataloger er statisk informasjon

En nettkatalog oppdateres hver dag, men de enkelte oppføringene oppdateres stort sett bare en gang i år, når eier av oppføringen fornyer sin avtale. Oppdatert informasjon finner man derfor sjelden, selv om det også er sjelden en bedrift endrer sin kontaktinformasjon. Informasjonen i en nettkatalog endres manuelt, enten ved at utgiver av nettkatalogen selv har oppdaget at en bedrift har gjort en endring eller ved at eier av oppføringen ber om at en endring skal gjøres. Informasjonen som man finner i en nettkatalog, begrenser seg ofte til kontaktinformasjon og en enkel beskrivelse av virksomheten. Noen nettkataloger har også regnskapsinformasjon om eier av oppføringen. Dette betyr også at utgiver av en nettkatalog har svært lite arbeid med oppføringen. Det er nettkatalogen sin popularitet som avgjør effektiviteten av oppføringen. At en nettkatalog har en annonse på TV, er ikke det samme som at den er populær.

TNS Gallup har en egen liste over trafikk til noen, norske nettsteder. At et nettsted ikke er på listen, behøver nødvendigvis bety at det får lite trafikk. For å bli med på listen, må man ha en avtale med TNS Gallup og de må installere en teller på nettsiden din. Legg merke til at nettsider som Google, Myspace, yr.no og flere andre, ikke er på listen. Her kan du se topplisten til TNS Gallup.

Hva bruker du selv?

Når man skal velge sted for annonse eller oppføring for sin bedrift, må man gjerne støtte seg på statistikk. Samtidig bør man spørre seg selv og sin omgangskrets hva man bruker. Selv om statistikken tilsier at et nettsted er populært, er det ikke sikkert det er populært for din målgruppe. Gjerne er du i målgruppen selv og bør derfor være et godt referansepunkt. Nettsteder som du og din omgangskrets knapt har hørt om, bør man være skeptisk til å bruke penger på.

Billig er som regel ikke bra

Mange tenker at en oppføring som bare koster et par tusen, har man råd til uansett. Problemet er at dersom du gjør det på 4-5 nettkataloger du aldri har hørt om, kunne du antageligvis fått mye mer ut av pengene dersom du hadde kjøpt én, stor kampanje. 

Fallgruver

  • Automatisk fornyelse av oppføringer.
  • Nettkataloger som ringer for å bekrefte at informasjonen stemmer og vil ha dette skriftlig. Som regel bekrefter du samtidig oppføring som du må betale for.
  • 6 måneders avtaler. 6 måneders avtaler har ofte automatisk fornyelse og går rett over i 12 måneders avtale. Prisen du får presentert i utgangspunktet blir derfor feil.
  • Nettkataloger du aldri har hørt om eller nettkataloger med svært likt navn som andre kataloger.

Fordeler med nettkataloger

  • Kan treffe mange i riktig målgruppe dersom katalogen er spisset mot en spesifikk målgruppe
  • Søkemotoroptimalisering. Dersom nettkatalogen er høyt rangert av søkemotorene og også lar søkemotorene indeksere linken til din nettside, kan man ofte få høyere rangering i søkemotorene.
  • Bedre kontroll over eget firmanavn. Jo, flere oppføringer ditt firma har, jo, større er sannsynligheten for at disse kommer opp først i søkemotorene. Har du uønsket informasjon om din bedrift på internett, vil denne informasjonen normalt sett bli flyttet lenger ned eller til neste side i søkeresultatet.

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22318/

Kommentarer:

Navn:

Webside:

E-post (Blir ikke synlig for andre):

Kommentar:

Skriv inn tallet 4004:

 

Asle Skarpengland

29. januar 2012 kl. 18:18:59

Det finnes en egen avgift for å være dum. Denne avgiften kreves inn av nettkatalogene. Jo flere oppføringer du kjøper, jo dummere er du.

Svar - Du liker dette! - Rapporter som upassende

Relevant:

Enklere og bedre å dele bilder fra Instagram med Facebook

Instagram kommuniserer nå bedre med Facebook.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

Hvorfor Wikipedia stenger i 24 timer

Vi har sett nærmere på bakgrunnen for konflikten og hvordan du likevel kan få tilgang til Wikipedia.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS