Slik fungerer Twitter

Slik kommer du i gang med Twitter.


Publisert i kategorien Lettlest - Lær mer 10.12.2011 kl. 13:10:00 Skrevet av @Stiantf

Twitter er en mikrobloggtjeneste hvor man kun har mulighet til å skrive 140 tegn per oppdatering og man kan følge de personene man vil. Kjente og ukjente. Hvordan fungerer Twitter og hvorfor har det blitt så populært?

La oss starte med noen ordforklaringer:

Tweet: En melding du sender ut på Twitter, maks 140 tegn, men kan også ha bilder som vedlegg.
RT: ReTweet - En Tweet som noen andre har sendt som du velger å sende ut på nytt til dine følgere.
Reply: Når noen svarer på en tweet som andre har skrevet, kalles dette en reply.
Følgere: Personer som følger en annen Twitterbruker.
Following: Antall personer en bestemt Twitterbruker følger.
Followers: Antall følgere en bestemt Twitterbruker har.
#Hashtag: For at man skal kunne følge et emne, marker man tweeten man sender med # og deretter påfølgene emneord. Eksempelvis #NewToTwitter. Fordi en hashtag ikke kan ha mellomrom, skiller man ofte ordene ved å bruke store bokstaver.

Alle brukernavn på Twitter starter med @. 
 

Opprett konto

Gå inn på http://twitter.com

Fyll inn navn, en e-postadresse du kan sjekke e-posten på med en gang og et valgfritt passord.

 

 

 

 

 

På neste side må du velge brukernavn, samt bekrefte passord:

Brukernavnet ditt kan være hva som helst, så lenge ingen andre har det. Husk at brukernavnet er det andre på Twitter vil se og at det lønner seg med et så kort brukernavn som mulig. Mange velger å bruke sitt eget navn, andre kun initialer.

Klikk "Create my account". Du har nå opprettet din Twitter-profil! Det er mulig det kommer noen flere steg etter dette som en del av registreringsprosessen, men de kan du også bare hoppe over ved å klikke "Skip this". Husk å trykke på linken som du har fått på din e-post for å verifisere kontoen. Dersom du skulle glemme passordet, vil du kunne bruke denne e-postadressen til å opprette nytt passord.


Velg noen å følge

Du kan bruke søkefeltet og søke opp personer eller du kan gå inn på andre personer og velge å følge de samme. Får vi foreslå at du følger @SocialTalk_no?

Etter du har valgt et par personer å følge, vil skjermbildet se tilsvarende slik ut når du trykker på "Home":

Etterhvert som du følger flere personer, vil twittermeldingene til disse personene fortløpende dukke opp i feeden din.


Din første Tweet

Klikk på  og skriv din første Tweet!

 

Her er noen eksempler på berømte førstetvitringer:

Ashton Kutcher (@aplusk): dropping my first tweet

Oprah Winfrey (@Oprah): HI TWITTERS. THANK YOU FOR A WARM WELCOME. FEELING REALLY 21st CENTURY.

Tom Hanks (@tomhanks): Testing.. testing... Is this thing on??

Barack Obama (@BarackObama): Thinking we´re only one signature from ending the war in Iraq. Learn more at http://www.barackobama.com

 

Hva blir din første tweet?

 

@Connect

Øverst i menylinjen, ser du @Connect. På denne siden ser du nye følgere du har fått, twittermeldinger hvor du er nevnt og dine twittermeldinger som har blitt RT av andre.


#Discover

Her finner du Twitters egne forslag til hvem og hva du bør følge av personer og #hashtags. Twitter velger ut dette basert på hva du følger fra før og hva som blir omtalt på Twitter for øyeblikket.


Profilinnstillinger

Under  finner du dine profilinnstillinger. Her kan du se din egen Twitterprofil, endre design, skrive en kort bio om deg selv, legge inn profilbilde, med mer.


Verktøy

Du kan oppdatere Twitter direkte fra din datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett. Et raskt søk etter "Twitter" i Apple Store eller Android Market og du kan laste ned Twitter-klient til din mobiltelefon. Det finnes også en lang rekke andre nettsteder som du kan bruke for oppdatering av din Twitter-konto. Vær allikevel oppmerksom på at mange er ute etter Twitterpassordet ditt for å kunne sende Twittermeldinger for deg. Vær derfor oppmerksom før du logger inn på noe annet sted enn twitter.com. Å knytte Twitter-kontoen sammen med Facebook skal være helt trygt.


Hvem skal jeg følge på Twitter?

Følg personer som du finner interesante. Følg både kjente og ukjente personer. Følg personer som gjør deg glad og følg personer som provoserer deg. En viktig del av Twitter er å følge en god del personer for å komme i gang. Du kan følge inntil 1000 nye personer i døgnet, men du kan ikke følge mer enn 2000 personer før 2000 personer følger deg. Det er allikevel ikke uvanlig å følge et par hundre personer for å komme i gang. Så kan du heller avfølge personer du syns blir for masete etterhvert. 


Hvordan får jeg flere følgere?

Det finnes svært mange tips for nettopp dette. Personer følger deg fordi de finner deg interesant. Dette betyr at du må dele og gi av deg selv. Svar på det andre tvitrer og delta i diskusjoner. Målet skal ikke være å få så mange følgere som mulig, men å få følgere som faktisk er interesert i det du skriver. Sett inn et profilbilde så andre kan se hvem du er og skriv en bio (maks 140 tegn) om deg selv. Link til blogg eller hjemmeside dersom du har det.


Hva skal jeg tvitre om?

Tweet om det som intereserer deg! Still spørsmål og forsøk å skape diskusjon. Vær oppmerksom på at det er ikke alle twittermeldinger man får svar på. Prøv igjen!
 

Last opp bilder og vis hvor du er

Uansett hvilken plattform du bruker, har du alltid anledning til å laste opp et bilde. I tillegg kan du fortelle at du er på eksempelvis konsert eller et idrettarrangement og samtidig vise dette på kartet. Tweeten du legger ut, vil i så tilfelle ha en egen link til Googlemaps hvor andre brukere kan gå inn og se hvor du er.

 

Hvorfor har Twitter blitt så populært?

Det enkle er ofte det beste og Twitter er nettopp det. Enkelt. Tweets er korte, noe som gjør at man må være svært konkret med budskapet man ønsker å komme med. Flest antall Twittermeldinger i 2011 ble sendt da Beyonce annonserte at hun var gravid på MTV's Video Music Awards. Hele 9000 Tweets per sekund (!) ble sendt på det mest intense.


Hvorfor skal jeg tvitre?

Først og fremst fordi det er gøy, men også fordi du raskt vil oppleve at Twitter gir deg noe. Du får nye bekjentskaper, lærer mer og holder deg oppdatert. Når det skjer store hendelser i nyhetsbildet, gå inn på Twitter! Her vil du se at du får mye informasjon før noe annet sted.

Så, hva venter du på? Begynn å tweet! Nevn gjerne @Socialtalk_no i en av dine første tweets. Vi skal følge deg og svare på dine spørsmål :)

 

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22213/

Kommentarer:

Navn:

Webside:

E-post (Blir ikke synlig for andre):

Kommentar:

Skriv inn tallet 0258:

 

aslak eira

06. januar 2013 kl. 19:31:53

Jeg har glemt passordet og kommmer meg ikkeinn på twitter, vet heller ikke hvordan jeg oppretter nytt passord. Får jeg hjelp til dette? mvh Aslak Eira

Svar - Du og 1 andre liker dette! - Rapporter som upassende

Relevant:

Slik fungerer en nettkatalog

Spesielt bedrifter som vil kjøpe annonser, bør være oppmerksom.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

iPaden inntar Cockpiten

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS