Fotograf: Heidi Marie Sperre Flesland (FruFly.no)

Det handler om folkeskikk og hvordan man behandler andre mennesker

Astrid Valen-Utvik om sosiale medier, hva det er og hvordan man lykkes.


Publisert i kategorien Sosiale Medier - Intervju 01.01.2012 kl. 11:28:00 Skrevet av @Stiantf

Astrid Valen-Utvik startet i 2009 Valen-Utvik og etter nesten ett år i drift, ansatte hun ektemannen Glenn Valen-Utvik. Selskapet jobber med etablering og rådgivning av bedrifters satsing i sosiale medier. For tiden jobber Astrid Valen-Utvik både med egne kunder og som innleid konsulent i Schjærven. Astrid Valen-Utvik er utdannet siviløkonom og tidligere selger, salgsleder og leder for kundesenter. 

For oss fremstår Astrid Valen-Utvik som meget ydmyk ovenfor faget og bransjen, samtidig som hun har en rekke sterke meninger. Vi har tatt en prat med Astrid og hvordan hun jobber, hennes forhold til sosiale medier og hvordan hun fikk interessen, samt hva hun tror 2012 vil bringe.

Hvordan var ditt første møte med sosiale medier?

Jeg husker vi satt på datasalen på NHH i Bergen og brukte IRC og mIRC da jeg studerte der fra 1995-00. Det skjulte seg mange ulike typer bak nickene som ble brukt, og med hyppig snakking / chatting, ble vi jo kjent med disse menneskene. I hvert fall opplevde vi det slik. På den tiden kom det ofte kommentarer fra venner og kjente som ikke chattet, av typen «men tenk om ‘Gutt74’ faktisk er en gubbe på 74 år?» Og faktisk; slike kommentarer var på sin plass i en god del av tilfellene. Et slikt nick kunne skjule en helt annen person, folk var ikke like opptatt av å fortelle ærlig om seg selv og for noen ble dette en arena hvor de kunne være drømmeversjonen av seg selv. Jeg er glad det er mer vanlig å bruke sitt eget navn nå. Heldigvis virker folk flest mer opptatt av å vise hvem de faktisk er, fremfor hvem de kunne vært.

Hvordan er du innen sosiale medier? Hva føler du at du lykkes med?

Jeg håper jeg er delende og hjelpsom, for det er viktige elementer for meg i sosiale medier. Jeg ser på sosiale medier som en forlengelse av min «livstro»; karma. Sosiale medier er karma satt i system. Om man er hyggelig, positiv og hjelper mennesker rundt seg, så vil verden være et godt sted å være og man vil få hjelp selv når det trengs. 

Et viktig element for å kunne gjøre det jeg gjør på en god måte, mener jeg er basert på min bakgrunn og utdannelse. Jeg er utdannet siviløkonom, så jeg har god forretningsmessig og strategisk forståelse, og det er lett for meg å snakke med administrerende direktører i termer som betyr noe for dem. Med min bakgrunn som selger, salgsleder og leder for kundesenter, har jeg god forståelse for hva som engasjerer, hvordan man kommuniserer ‘selgende’. Da mener jeg ikke nødvendigvis å selge et produkt, men vel så gjerne selge et budskap, skap engasjement. Ikke minst vet jeg, med min bakgrunn, hva god service er. Det mener jeg er en viktig kunnskap å ta med seg på vegne av kunder i sosiale medier.

Vi håndterer per i dag og har håndtert flere Facebook-sider, Twitter-profiler og skriver blogger for våre kunder. Med kunder med helt ulike profiler, kundemasser, produkter og målsetninger, er det helt klart viktig å kunne tilpasse kommunikasjonen til rett kunde. Hver kunde har sin «stemme» i sosiale medier og vår jobb er å kommuniserer for hver kunde med rett stemme. Det krever en god håndtering av all kommunikasjon som legges ut og deles. 

Jeg tror ikke på at det er en «vidunderoppskrift» for å lykkes i sosiale medier, og jeg tror rett og slett det er veldig forskjellig hva ulike mennesker defineres som «å lykkes i sosiale medier». Ulike mennesker, ulike behov, ulike mål, ulike oppfatninger. Det jeg tror er fellestrekk for å få noe ut av sosiale medier, er noen helt enkle ting, som likevel kan være ganske vanskelig. Troverdighet, ved å være ærlig for å få tillit, ydmykhet i forhold til det å lære og hvem man er som menneske. Ha glede i å dele og ha tro på at andre har noe å lære deg. Det å være genuin og ekte tror jeg er viktig. 

Stadig flere sosiale medier og applikasjoner for mobiltelefoner dukker opp. Hva bruker du mest og hva har du kuttet ut?

Jeg har noen apper som har blitt en fullstendig integrert del av mitt liv, og ikke bare mitt liv, men mange andre sine liv også, så de velger jeg ikke å omtale her (Facebook, Twitter, etc.). Noen apper skiller seg helt klart ut som viktige i mitt liv, og det handler mye om å skape god flyt av informasjon uansett hvilken plattform og hvilket medie jeg tilfeldigvis har foran meg (iPad, iPhone, mac, annet); Dropbox gjør at man aldri lenger trenger å tenke på hvor man har lagret en fil. Evernote gjør at man aldri lenger trenger å tenke på hvilken notatbok man har notert i. Instapaper gjør at alle artiklene man tipses om og kommer over, men som man ikke rekker å lese der og da, samles opp og kan leses senere (også når man ikke har nett). For alle oss som liker å ta bilder og gjerne vil presentere disse i fine, enkle kollasjer, enten på blogg eller i andre sosiale medier (eller som julekort for den saks skyld); Lag kollasj med PicFrame og legg på tekst med Labelbox. I tillegg kan bildet justeres og redigeres i PS Express. Kjapt og enkelt, men fint og effektfullt. 

Det er veldig sjelden jeg kutter ut noen sosiale medier helt. Jeg bare slutter å bruke tid på enkelte av mediene, mer eller mindre ubevisst, og etterhvert som jeg bruker mindre tid der, mindre verdi får naturligvis mediet for meg. Google+ henger i en tynn tråd for meg. Jeg er der, jeg deler enkelte ting der, men jeg har enda ikke klart å se den helt store verdien for egen del der. Flickr er et medie jeg liker godt i prinsippet, men jeg deler bilder på flere blogger, på Facebook og på Twitter, for ikke å glemme Instagram (en ny favoritt!), så å dele på Flickr i tillegg har så langt blitt et merarbeid jeg sjelden bruker tid på.

Hvilke temaer omtaler du i sosiale medier og er det forskjell på mediene du bruker?

Jeg er ikke en som har valgt meg ut en rolle å inneha i sosiale medier, eller at jeg skal kun fokusere på et eller flere temaer i det jeg kommuniserer. Jeg har, fra starte av, fokusert på å kommunisere som AstridVU, om ting som jeg selv er opptatt av. Det kan være alt fra temaer innenfor sosiale medier, kommunikasjon og markedsføring, til temaer som omhandler familieliv, barn, karriere, gründerliv, bøker, filmer, været, reiser og alt mulig annet. Følger folk meg får de hele meg, og det har jeg et helt bevisst forhold til. Jeg er ikke i tvil om at interessante og for meg relevante mennesker innen f.eks. sosiale medier- eller kommunikasjonsbransjen har avfulgt meg fordi de ikke finner det relevant hvor jeg drakk kaffe, hvordan min morgen med barna er eller andre ting som ikke er relevant for faget. Og det synes jeg er helt greit, jeg setter faktisk pris på det. Folk bør følge folk som gir en selv mening i nyhetsstrømmen og ikke folk som skaper irritasjonsmomenter.

Til tross for at jeg er forholdsvis ærlig og i høyeste grad personlig i alle sosiale mediene jeg kommuniserer, så er det klart at hvilken målgruppe jeg kommuniserer med, avgjør en god del i forhold til hva jeg legger ut. LinkedIN er stort sett kun fag og karriere - og gruppene jeg er medlem av der er kun faglig orienterte. Det er LinkedIN sin styrke, etter min mening. Jeg er nok mest personlig på Facebook og litt mindre personlig på Twitter. Facebook er venner, bekjente og familie, mens Twitter er folk som følger meg - uavhengig av hvilken relasjon jeg har til dem. Til tross for at jeg er forholdsvis lite privat og i høyeste grad personlig i alle sosiale mediene jeg kommuniserer, så er det klart at hvilken målgruppe jeg kommuniserer med, avgjør en god del i forhold til hva jeg legger ut. 

Du jobber med flere selskaper som satser tungt i sosiale medier, som for eksempel Home&Cottage, nille, Fargerike og Nissan, men også en rekke mindre selskaper. Hva mener du er viktig når en bedrift har bestemt seg for å begi seg ut i sosiale medier?

Vi mener det viktigste ved en bedrifts etablering i sosiale medier, er intensjonen om å ville kommunisere med kundene sine. En ærlig, troverdig og delende dialog med markedet er viktig for å oppnå gode resultater i et langsiktig perspektiv. Jeg tror at mange SMB-bedrifter i dag sitter på gjerdet og vil vente. De vil se om konkurrentene etablerer seg, se hvilke feil de gjør og hva de gjør riktig, før de etablerer seg selv med en Facebook-side. Det tror jeg er en alt for defensiv holdning. Mange bedrifter sitter nok også og venter fordi de tror de må være så ekstremt bevisste og veldig gjennomtenkte og strategiske når de etablerer seg i sosiale medier. Det er jeg ikke enig i, selv om jeg vet mange er uenig med meg i det. Jeg tror de aller fleste SMB-bedrifter kan ha godt av å kaste seg i ut i sosiale medier med magefølelsen først. Sosiale medier er ikke så innfløkt eller skummelt som mange ‘eksperter’ skal gjøre det til. Det aller meste handler om folkeskikk; hvordan behandler man andre mennesker, og det å dele og gi, før man krever og får. Sosiale medier er et ekstremt rimelig medie, og bortsett fra kostnaden ved å investere noen ressurser tidsmessig, er det omtrent gratis. Jeg mener derfor at bedrifter som venter og venter, kaster penger ut av vinduet. Å investere noe i en Facebook-side, en Twitter-profil og / eller en blogg, ha en ydmyk og ærlig tilnærming til dette, og i tillegg investere en liten sum (noen timer) på å ha en person (intern eller ekstern) til å ha oversikt, svare på kommentarer, ta og føle på disse mediene, lære og komme med innspill for videre utvikling, det tror jeg vil svare seg for enhver bedrift innen kort tid.

Tør norske bedrifter nok i sosiale medier?

Her tror jeg det er stor forskjell på B2C og B2B-bedrifter. Innenfor B2C-markedet tror jeg de norske SMB-bedriftene er godt i gang i sosiale medier. De ser at det er en plattform hvor de får nye muligheter til å kommunisere med sine kunder og ikke minst; at sosiale medier er et godt støttemedium for tradisjonelle medier. Bedrifter innen B2B-markedet mener jeg sitter alt for lenge på gjerdet og venter. Dette er bedrifter som jeg mener har gode muligheter til å nå nye markeder, øke lojaliteten til sine kunder, drive produktutvikling sammen med sine kunder m.m., ved å introdusere selskapet sitt i sosiale medier. Men - dette er også bedrifter som er drevet muligens enda hardere av ROI-tankegang, og med et mer kortsiktig perspektiv enn B2C-markedet. B2C har lenge investert i dialog med kundene sine, via nyhetsbrev m.m., og ser nok sosiale medier som et viktig skritt videre. Jeg mener B2B må våkne, tørre og satse og ikke minst; tørre og vente! 

Jeg er stolt av vår første kunde, Home&Cottage, som turte satse på meg, på min magefølelse og som ga meg komplett frie tøyler. De turte å vente, ikke måle, ikke tvinge på kampanjer eller snakke produkt eller pris. Den slags mot synes jeg er viktigere og mer relevant enn å tørre skape store, kostbare kampanjer. 

Nille synes jeg også har vist stort mot i sosiale medier. Et selskap med en historikk og en slags «aksept» i markedet i forhold til hvor dårlig butikker de har, hvor dårlige varer de har og hva slags profil de har. Likevel tør de å investere tid og ressurser, internt og eksternt, på sosiale medier. Det synes jeg er tøft gjort. De tør å ta imot forestillingene folk har, og ser verdien av å kunne fortelle og dele om alt de har gjort som gjør at selskapet nå er anderledes. Effekten dette har hatt er at de når kunder som liker nille og som lenge har gjort det, nå gis de en plass å kommunisere sine positive erfaringer og sitt skryt, slik at det som har vært en negativ spiral, nå har blitt positivt. At de i tillegg har en organisasjon med godt over 300 butikker, fra nord til sør og med et enormt antall engasjerte ansatte, synes jeg også gjør de modige når de tør samle alle disse butikkene under én Facebook-side, en blogg og en Twitter-profil. 

En annen av våre kunder som tør å vise mot, er Fargerike. De tør å investere store ressurser, ikke i kroner og øre direkte, men tidsmessig. De tar rollen som «eksperter på farge og interiør» svært alvorlig. Folk som spør på Fargerike sin vegg, enten det handler om farge, tapet, maling, oppussing, nyanser eller hva som helst annet relevant, de får svar fra Fargerikes egne eksperter innen kort tid. De som følger Fargerike kan spørre og få svar, akkurat der og da, når de trenger det som mest. Det krever mye mot av et selskap å investere egen organisasjon og egne ressurser til dette, for man må levere hver gang, på alle spørmål. Dette er ikke noe som gir Fargerike kroner i kassen i utgangspunktet, og det kan godt hende de spør Fargerike på Facebook, men blir kunde i sin nærmeste maleforretning likevel. Men det er helt greit. Fargerike ser verdien av å tilby verdi for sine følgere, uten å kreve noe tilbake. Det synes jeg er modig. 

Vi ser stadig flere selskaper som tør begi seg ut på sosiale medier. Fortsatt savner jeg ordentlig initativ fra reklamebransjen. Jeg tror det reklamebyrået som klarer å integrere tradisjonelle og sosiale medier på en nytenkende og god måte, kommer til å «vinne». En god kampanje er ikke verdt mye, etter min mening, om man ikke følger opp dialogen i etterkant. En Facebook-side som via tv-annonsering, kul viral kampanje og andre elementer som resulterer i en god base av «tilhengere» / likes, mens som legges død etter at kampanjen er ferdig, det mener jeg er feil utnyttelsen av arbeidet man har lagt ned og tilhengerskaren man har bygget opp.

Har alle bedrifter noe å gjøre i sosiale medier?

Dette er et tema som er hyppig diskutert. Jeg mener ja. Men samtidig ikke.

-Ja, fordi jeg tror alle bedrifter har mange nye muligheter i vente om de begynner å bruke sosiale medier. Alt fra store konsern (som jeg mener ikke lenger kan vente) til små rørleggerbedrifter, enkeltpersonsforetak eller offentlige virksomheter. Jeg har enda ikke møtt eller blitt presentert for noen selskaper som ikke kan finne nytte i eller mening med å bruke sosiale medier. Bedrifter innen B2C får umiddelbar respons av å investere tid i sosiale medier, mens B2B-bedrifter nok må jobbe mer standhaftig og med mer langsiktig perspektiv, men jeg tror likefullt på resultater også for B2B.

-Nei, fordi det er ikke alle bedrifter som ønsker å være synlig. Dette kan være lysskye bedrifter som vil tjene til sitt levebrød ved å lure kundene og bedrifter som rett og slett ikke har tid, ressurser og lyst til å investere i sosiale medier. 

Man må ville investere tid (og dermed penger) og man må tåle å gi fra seg deler av kontrollen. Man må takle å få negative kommentarer og heller se på dette som noe positivt, en mulighet for vekst og forbedring. Selv om man selv kan se for seg å bruke Facebook som kundeservice, så kan det hende at det ikke er det dine følgere og kunder har lyst til å bruke det mediet til. En facebookside hvor selskapet ikke svarer på kommentarene som legges inn der, er mer skadelig enn å ikke ha side i det hele tatt. Når man har innsett dette, tror jeg det er plass til alle bedrifter i sosiale medier.

Hvem vil du trekke frem som gjør det bra innen sosiale medier for øyeblikket?

En bedrift som jeg vil trekke frem som et suksesscase i sosiale medier, er Halogen - og særlig da representert ved Jørgen Helland, men også flere andre i selskapet. De har tidlig sett verdien av sosiale medier, har integrert det dypt i selskapets strategier og «væremåte» og de har tidlig sett at å dele før man får, kan være en god strategi. Deres blogg «Kjøkkenfesten» (kjokkenfesten.no Red.anm.) har blitt et godt samlingspunkt for god informasjon.

Jeg vil gjerne også trekke frem en enkeltperson som jeg mener gjør veldig mye bra i sosiale medier. Det er i utgangspunktet mange enkelpersoner jeg synes gjør en strålende jobb i sosiale medier. Om man tenker på hvor mye tid enkelte legger ned, i tillegg til egen fulltidsjobb, for å opplyse oss andre, dele av sin kunnskap, skape et miljø, så tror jeg bransjen vi jobber i er ganske unik. Hans-Petter Nygård-Hansen er en person jeg lærer mye fra og som jeg henviser folk til som vil lære mer om sosiale medier. Hans blogg hanspetter.info er en strålende kilde til relevant, faglig informasjon. Han skriver gode blogginnlegg og han kommer med gode tips, oppklarende «how to»-innlegg. Hans-Petter representerer mye av det sosiale medier er og kan være, etter min mening; sosialt, nyttig og inkluderende.

De jeg mener tilfører noe negativt til sosiale medier, er alle disse som forsøker å begrense sosiale medier til å være det akkurat de har lyst til at det skal være. «Twitter skal kun brukes til fag», «Ikke lov å dele din treningsaktivitet på Facebook» og flere slike eksempler. Jeg tror sosiale medier blir best om alle bruker det slik de finner mest naturlig, og så får folk følge og avfølge i henhold til hvordan de liker det selv. Dette gjelder f.eks. bloggverden også. De mye omdiskuterte «rosabloggerene» som ikke har skjønt hva blogging egentlig handler om...? De skaper verdi for sine lesere og da har de per min definisjon skjønt hva sosiale medier handler om. De som ikke liker den type innlegg de skriver, eller som mener de ikke skaper verdi, de får avfølge. Men arrogansen i forhold til oss kontra dem, rett kontra galt - den mener jeg er ødeleggende for sosiale medier.

Hva blir det store innenfor sosiale medier 2012?

Jeg tror det blir at det ikke lenger er et spørsmål om bedrifter skal ta i bruk sosiale medier, men på hvilken måte. Bedrifter bør ikke vente på gjerdet lenger. Vi som forbrukere vil kreve og da få tilgang på bedrifter vi ønsker å kommunisere med på sosiale medier. 

 

Her finner du Astrid Valen-Utvik:

Facebook: facebook.com/astridvu
Facebook VU: Facebook.com/valenutvik
Twitter: twitter.com/astridvu
Twitter VU: twitter.com/valenutvik
LinkedIN: http://no.linkedin.com/in/astridvalenutvik
Blogg: valen-utvik.blogspot.com
Blogg VU: valen-utvik.no/blogg
Pinterest: pinterest.com/astridvu/
Quora: quora.com/Astrid-Valen-Utvik
Google+: plus.google.com/u/0/117570514521758637770/posts
Instagram: followgram.me/u/12166780

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22267/

Legg igjen kommentar:

Relevant:

Lytt mer enn du prater

Vi har tatt en prat med Thomas Moen og hans forhold til sosiale medier.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

iPaden inntar Cockpiten

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS