728x90 Marketing Evaluation

Foto: Linnea Syversen

Kast deg inn i samtaler med de du ikke kjenner!

Vi har tatt en prat med Ingvild Moen og hvorfor hun lykkes i sosiale medier.


Publisert i kategorien Sosiale Medier - Intervju 25.12.2011 kl. 19:58:00 Skrevet av @Stiantf

Ingvild Moen er utdannet lærer og har bakgrunn som lærer i grunnskolen. Moen har brukt sosiale medier i jobbsammenheng i omlag 3 år, men begynte å bruke sosiale medier allerede i 12-13 års alderen. MSN, mIRC og den lokale nettsiden Hamarungdom, var hennes første møte med sosiale medier. I 2009 ble hun kåret til Norges beste tvitrer. I 2009 startet hun selskapet Medialight sammen med Fredrik Østbye. De har gjennom 2011 hatt et suksessfullt år med flere, større kunder. Selvaag Bolig, Strømmen Storsenter, Kongsberg Skisenter, Mediaforums Fagkonferanse, Scandic Vulkan og United International Pictures er noen av selskapene Ingvild Moen og Medialight har jobbet med i år. I desember har hun vært travelt opptatt med julekalenderen til Strømmen Storsenter som har over 18 000 tilhengere på Facebook.

Hvilke temaer omtaler du i sosiale medier? 

Det kommer an på kanalen. På Twitter er det mye prating, hvor det handler mest om hva jeg responderer til det andre sier. På privatbloggen er det skrivekløen jeg får utløp for, samt holder nære, kjære, kjente og ukjente oppdatert på hva som skjer. På firmabloggen handler det mye om å lære bort og vise hva vi er gode på. Har et bevisst forhold til hva jeg omtaler på de ulike mediene siden jeg tidligere har vært lærer. På Facebook pleier jeg å dele ting som gjør at mamma forstår at jeg har det bra, sier Moen.

Hvordan beskriver du deg selv innenfor sosiale medier?

Twitter-bioen min er "Jeg synger høyt på bussen, har bare en type sokker, er 25 år, har vært lærer, blogger en del og har vunnet en fin twitterkåring". Jeg håper at den sier noe om at jeg ikke er altfor alvorlig, at jeg har allsidig bakgrunn, at jeg har personlig egenhet og at jeg er genuint interessert i sosiale medier uten at jeg trenger å rope "jeg er interessert i sosiale medier". 

Har du kuttet ut noen sosiale medier?

Har ikke kuttet ut noe, men bruker noen sosiale medier mindre. Quora, Tumblr og Gowalla for å nevne noen. Sistnevnte på grunn av oppdatering av android-appen deres hvor den ble helt håpløs å bruke. 

Hva er din kjernekunnskap innen sosiale medier?

Tekstforfatting på ulike plattformer er nok min spesialitet. Jobber blant annet med Smart Club. Istedenfor å si "Vi har tilbud på Coca Cola på glassflaske", flytter vi fokuset over på brukeren, og spør "Hva smaker cola best i? Plast eller glass?". Da får vi involverte brukere (Se Facebook-tråden her).  Språket man bruker på Twitter er annerledes enn det man bruker på Facebook, og jeg er strengt imot å koble Twitter og Facebook-kontoer sammen og poste nøyaktig samme innhold på Twitter og Facebook.

Har alle bedrifter noe å gjøre i sosiale medier? 

Alle bedrifter bør overvåke sin merkevare/sitt navn i sosiale medier, men det er en vurderingssak om man skal delta i dialogen eller ikke, blant annet basert på hva slags ressurser man har. En liten snekkerbedrift som få snakker om i sosiale medier, som ikke har kunnskap eller ressurser til å være aktiv i sosiale medier, er ikke sikkert har noen nytte av å ha en Facebookside. Man må vurdere nytteverdien. Å lage en profil i sosiale medier er forsåvidt gratis i seg selv, men det tar tid og ressurser. 

Hva er viktig for å lykkes i sosiale medier i de mediene du er med i?

Stort spørsmål uten noe godt svar på, særlig siden det finnes så ekstremt mange kanaler. Men ta eksempel Twitter. Kommer an på om man er der som bedrift eller privatperson, men dialog er viktig. Vær åpen for å bli kjent med folk, prat med folk, lytt til folk, del det du synes er interessant og gi respons på det du føler er riktig å gi respons på. Overvåk ord og fraser du er interessert i og kast deg inn i samtaler med folk du ikke kjenner enda.

Hva er den største utfordringen norske SMB bedrifter har i forhold til bruk av sosiale medier i dag? 

Vi jobber hovedsakelig med større bedrifter, men for alle gjelder det å være synlig, å skille seg ut og dermed få likes, å ha et så bra produkt/tjeneste at folk ønsker å følge med. Når man ikke er kjent og ikke har store markedsbudsjetter må man være ekstra smart. Vi pleier å kurse SMB-bedrifter slik at de kan gjøre jobben i sosiale medier selv på en effektiv måte. 

Synes det er trist med alle bedriftene som bryter PG (Promotion Guidelines), som får kommentarer fra brukere og som ikke endrer adferden sin før Facebook sletter siden deres. At noen utnytter systemet med vilje irriterer meg.

Hvilke bedrifter mener du er veldig gode på bruk av sosiale medier?

- Medialight? sier Moen med glimt i øyet.

CTS Setting og Cecilie Thunem-Saanum ser jeg på som dyktig. Hun blir ikke nevnt i så mange sammenhenger, men jeg føler at hun tilfører verdi i min nyhetsfeed både på Facebook og på Twitter. Hun føles ekte og oppriktig. Ellers liker jeg godt SAS og Skittles på Facebook. Ruter er ikke så verst.  

Hvem mener du står bak den beste kampanjen i sosiale medier i Norge i år? 

Hm. Kampanje er vrient - på daglig drift er det mange muligheter. Skittles er for eksempel fantastiske på daglig drift. Som kampanje er det kanskje Hjerteknuser-caset til Starcom og Anorak som jeg tenker først på:

 

Litago med DIST (og Good Morning) er også utrolig bra:

 

 

Her finner du Ingvild Moen:

Twitter
Facebook-profil
Facebook-side
Foursquare

Privat blogg
Firmablogg
Youtube
Medialight på Facebook

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22253/

Kommentarer:

Navn:

Webside:

E-post (Blir ikke synlig for andre):

Kommentar:

Skriv inn tallet 0514:

 

Relevant:

Lytt mer enn du prater

Vi har tatt en prat med Thomas Moen og hans forhold til sosiale medier.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

iPaden inntar Cockpiten

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS