728x90 Marketing Evaluation

Lytt, kommuniser og skap dialog dersom du skal lykkes i sosiale medier

Vi har tatt en prat med Henriette Høyer som begynner som fagleder for webmarketing i Telenor.


Publisert i kategorien Sosiale Medier - Intervju 08.01.2012 kl. 09:28:00 Skrevet av @Stiantf

I slutten av januar begynner Henriette Høyer i ny stilling som fagleder for webmarketing i Telenor Business Norway. Der får hun fagansvar for blant annet drift og utvikling av Telenor.no/bedrift, innhold og design på tvers av ulike webflater og kundegrensesnitt. Høyer har sin utdannelse fra Kent Institute of Art and Design (nå University of Creative Arts). Hun har tidligere jobbet som Interaksjonsdesigner i Ementor og vært med på å utforme design og brukervennlighet for en rekke større nettsider før hun kom til NSB i 2004. Høyers kjerneverdier i sosiale medier er dialog og dynamikk. Med kombinasjonen av lang erfaring og at hun fortsatt er uredd for å prøve nye ting, kan vi trygt si at Henriette Høyer har lykkes i sosiale medier. 

Hvordan er ditt forhold til sosiale medier?

Jeg begynte å bruke chat på midten av nittitallet. Det første jeg begynte med var IRC, deretter Yahoogroups og etterhvert forum som Barn i magen, Nybaktmamma og Foreldreportalen. Jeg er på en rekke sosiale medier, noen er jeg mer aktiv på enn andre. Det er ikke alt man rekker å være like aktiv på, men jeg koser meg med å se hva andre legger ut. Jeg har et hav av forlatte bloggprosjekter bak meg. Og før det en haug halvferdige hjemmesider. Jeg liker bloggformen og leser mange blogger, men får liksom ikke dreisen på egen blogg. Jeg er mye mer fan av blogging på 140 tegn. 

Gowalla er ikke lenger det det var, så der sjekker jeg ikke inn like ofte som før. Jeg har vel ikke forlatt Google+, men har aldri kommet ordentlig i gang. Jeg elsker kombinasjonen fag og fjas. Jeg kan snakke om alt samtidig som jeg vil holde meg fagoppdatert. Er gjerne personlig, men aldri privat. Jeg er mest personlig på Path, og på Facebook, hvor jeg segmenterer det jeg legger ut. På LinkedIn er det kun fagdiskusjoner eller promotering av foredrag jeg skal holde.

Henriette Høyer på InstagramMange bruker smarttelefoner i forbindelse med sosiale medier. Hvilken apper er din favoritter?

Jeg er appoman, og sist jeg talte over hadde jeg 120 apper. Jeg bruker apper til alt i hverdagen, enten det er å bli vekket av Sleep Cycle, lagre artikler og blogger til senere lesing med Instapaper, finne ut når toget går med NSBs app, leke med Dicto eller Wordfeud, en av mine 10 fotoapper, eller handle inn til middag ved hjelp av en av 11 oppskriftsapper. Hvordan jeg klarte meg på jobb før jeg fikk Evernote og Dropbox husker jeg ikke. Favorittappen er helt klart Instagram. Elsker å ta bilder, dele dem og ta del i andres fotografier. 

Våren 2009 tok du NSB ut i sosiale medier. Hvordan har det vært?

Det første halvannet året svarte jeg på alt selv. I fjor sommer fikk jeg et eget team av dyktige kundebehandlere som svarer ut både Twitter og Facebook. De svarer ut mest mellom 8 og 16, og det er også kommunisert ”åpningstid” men vi er stadig innom etter arbeidstid også, og jobber for å ha folk på frem til kl. 23. Jeg er veldig stolt av hva NSB har fått til. Vi har fått til en god dialog, med en ærlig og troverdig stemme. Vi får mye rettmessig tyn i sosiale medier, men vi svarer ut, følger med og tar ansvar. For det får vi også masse ros. Vi er ikke opptatt av antall followers, men genuint opptatt av å yte god kundeservice og ta i mot alle slags tilbakemeldinger der hvor kundene våre er.

Hva skal til for å lykkes i sosiale medier?

Man lykkes om man deler og gir av seg selv, engasjerer og underholder og ikke bare er opptatt av egne utspill, men lytter og snakker med andre. Det er mange som vil på, men som ikke tar høyde for hvordan sosiale medier fungerer og ressursene som kreves. Det må først legges til rette for å finne ut hvor, hva og hvordan bedriften skal være i sosiale medier og det må man rett og slett lære mens man går. Mange ledere tror at sosiale medier er nok en enveis kommunikasjonsplattform hvor man legger ut kampanjebudskap, en reklamefilm eller et blogginnlegg når bedriften har behov for å få ut informasjon, i stedet for å lytte til hva kundene vil snakke om og så være tilgjengelig for dialog.  

Mange bedrifter tør å utfolde seg i sosiale medier, men det er mange bedrifter som har en kommunikasjonsstrategi som ikke tillater den åpne dialogen som sosiale medier krever. Jeg tror mange bedrifter har mye å hente ved å åpne opp og tørre å snakke med kundene sine om det kundene vil snakke om.  

Mange føler at de blir presset ut i sosiale medier og det blir det ikke gode resultater av. Bedriften bør ha et mål med tilstedeværelsen før man setter i gang. Alt for mange sier ”følg oss på Facebook”, uten at det er åpenbart hvorfor. Om man ikke oppretter egne profiler, bør alle bedrifter overvåke samtalen om seg selv i sosiale medier. Er du en del av folks hverdag, snakkes du om, og det er mye å lære om sine produkter og leveranser i sosiale medier.

Du har lenge vært aktiv i sosiale medier. Er det noen enkeltpersoner du setter ekstra stor pris på som du gjerne vil trekke frem?

Det er mange dyktige folk som jobber med sosiale medier i Norge, men jeg vil trekke frem fire som deler spesielt mye av seg selv og sin kunnskap og er med på å sette agendaen gjennom sine egne blogger, andres blogger, faggrupper på Facebook og på Twitter.

Hans-Petter Nygård-Hansen deler av sin kunnskap, inspirerer og engasjerer med sin blogg og han har også egen app som kan lastes ned fra Apples App Store.

Astrid Valen-Utvik er allestedsnærværende i sosiale medier og er rett og slett rå på å dele av sin kunnskap og erfaring. Hun er prakteksempelet på at det finnes dyktige konsulenter som kan leies inn for å håndtere bedriftens kommunikasjon i sosiale medier.

Ingeborg Volan er kunnskapsrik og dyktig og alltid oppdatert. Hun deler informasjon, fakta og  statistikk, kampanjeinformasjon og case studies om bruk av sosiale medier i Nord Europa og Skandinavia.

Erik Eskedal er brennende ildsjel og Digital Communication Manager i Visma. Han deler av sin brede kunnskap og erfaring med sosiale og digitale medier generelt og innenfor B2B.

Hva blir det store innen sosiale medier i 2012?

Jeg tror det blir mer fokus på å foredle og spisse tilstedeværelsen i sosiale medier. Man slutter forhåpentligvis å forvente at sosiale medier vil revolusjonere bedriftens satsning, men innser at det er en glimrende kanal for kundeinnsikt, kundedialog og for å forsterke satsningene bedriften har i andre kanaler.

Her finner du Henriette Høyer:

facebook.com/henriette.hoyer.
twitter.com/#!/HenrietteHoyer
http://no.linkedin.com/in/henriettehoyer
slideshare.net/henriettehoyer1
Instagram: @henriettehoyer
Path: Henriette Høyer
Google+
Gowalla 
Foursquare
TouristEye
Foodspotting
Tumblr
Amen

 

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22255/

Legg igjen kommentar:

Relevant:

Lytt mer enn du prater

Vi har tatt en prat med Thomas Moen og hans forhold til sosiale medier.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

iPaden inntar Cockpiten

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS