Foto: Ida Bjørkås

Lytt mer enn du prater

Vi har tatt en prat med Thomas Moen og hans forhold til sosiale medier.


Publisert i kategorien Sosiale Medier - Intervju 15.01.2012 kl. 09:28:00 Skrevet av @Stiantf

Thomas Moen er født og oppvokst på Hovden i Aust-Agder og begynte å jobbe med sosiale medier i svært ung alder. Allerede som 15-åring opprettet han publiseringsverktøyet for bloggere som senere ble kjent som iPublish. iPublish vokste til å bli et blogsamfunn med over 7000 bloggere. Ikke en krone ble brukt på markedsføring. Bloggprosjektet har senere utviklet seg for Moen til å bli både festivaler og konferanser. Rett før jul arrangerte han Social Winter, et arrangement hvor bransjefolk innenfor sosiale medier møtes for foredrag, faglig utvikling og sosialt samvær. Thomas Moen har holdt en rekke foredrag om blogging og vært rådgiver for flere store selskaper. Blant annet Nike, Disney, MatPrat, G-Sport og Nokia. I dag jobber Thomas Moen som kommunikasjonsrådgiver i marketingbyrået DIST.

Hvordan er ditt forhold til sosiale medier?

Jeg kommer fra et lite sted, med få folk, så jeg ble tidlig fasinert av muligheten til å kommunisere med mennesker fra resten av verden via nettet. Allerede før vi kunne kalle nettet "sosialt" så la jeg ut informasjon om meg selv og hva jeg gjorde på nettet. Det var rundt 2003 jeg begynte for fullt, jeg utviklet min første mobilblogg og la inn kommentarfelt for å få feedback. Spennende å tenke på hvor raskt utviklingen har gått siden den gangen. 

Foto: Ida Bjørkås

I 2004 begynte jeg å fokusere på sosiale medier profesjonelt. Vi solgte da mobilblogger til offentlige personer og tilbydde rådgivning i forhold til merkevarebygging og posisjonering for disse. Dette utviklet seg etterhvert til et bloggnettverk for alle. Etterhvert fikk vi også oppdrag fra bedrifter.

Jeg er på utallige sosiale nettverk der ute, men jeg har de siste årene brukt mest energi på bloggen min, Twitter og Facebook. Jeg bruker Facebook mindre og mindre personlig, men oftere profesjonelt. Jeg er heller ikke særlig aktiv på LinkedIn lenger, men følger likevel med. Det er så mange nettverk som kommer og går - det viktigste for meg er å ha testet det litt og danne meg noen tanker om hva som fungerer og ikke.

Prøver alltid å variere måten jeg deler og kommuniserer på fra kanal til kanal. Er nok mest aktiv på Twitter og deler mye, bloggen min skriver jeg på når jeg har noe på hjertet og Facebook handler for det meste bare om å pleie relasjoner. Jeg brenner veldig for fremtiden til sosiale medier, hvor vi må bli mer selektive med hvor mange bedrifter og mennesker vi følger, hva vi deler, hvordan måle og hva vi faktisk oppnår av effekt. Synes det også er spennende ting som skjer innen gamification nå fortiden - med andre ord masse spennende!

Har alle bedrifter noe å gjøre i sosiale medier?

Bedrifter som ønsker å kommunisere med forbrukere bør i hvertfall bruke litt tid på å vurderer om sosiale medier er noe for dem. En bedrift som ikke har kapasitet eller ønske om å være i sosiale medier, har ingenting der å gjøre. Det stilles forventninger og krav fra forbrukere med en gang man er tilstede - og da er det viktig og ikke underlevere.

Den største utfordringen ligger i at bedrifter ser på sosiale medier som en ny måte å spy ut spam på og det fungerer svært dårlig. Forbrukere får et dårlig syn både på merkevare OG på sosiale medier generelt. Det blir for mye støy.

Det er mange bedrifter som fortsatt ikke har tatt ut sitt fulle potensiale i sosiale medier, og jeg håper mange bruker 2012 til å "step up their game" - det vil de vinne på.

Netcom har jeg blitt veldig glad i. De gjør en utmerket jobb i sosiale medier. De er strukturerte, effektive, gir masse og viser tydelig at de bryr seg om kundene sine.

For å lykkes i sosiale medier, mener jeg det er viktig å lytte mer enn man prater, dele gode gjennomtenkte ting og bidra så mye man har kapasitet til.

Hva blir det store innenfor sosiale medier 2012?

Alltid morsomt å spekulere i hva som blir det neste store. Umulig å si selvfølgelig, fordi utviklingen går så raskt, men jeg håper at det blir mer fokus på å fjerne støy. Folk vil bli mer selektive med hvem de er venner med og hva slags bedrifter de følger. Dette håper jeg vil gjøre at kvaliteten på innholdet som produseres og deles øker, og gir mer verdi til kundene og forbrukerne.

 

Her finner du Thomas Moen:

Blogg 
Twitter 
Facebook

 

    

Shortlink: http://socialtalk.no/!/22284/

Kommentarer:

Navn:

Webside:

E-post (Blir ikke synlig for andre):

Kommentar:

Skriv inn tallet 5055:

 

Relevant:

Lytt, kommuniser og skap dialog dersom du skal lykkes i sosiale medier

Vi har tatt en prat med Henriette Høyer som begynner som fagleder for webmarketing i Telenor.

Les mer

På forsiden nå:

Sosiale medier og internettmarkedsføring uke 4

Her er en oppsummering av ukens viktigste saker, uke 4

Les mer

Fikk du med deg dette?

iPaden inntar Cockpiten

I disse dager mottar 213 piloter i Vings flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hver sin iPad.

Les mer

Anbefalt:

SocialTalk.no © 2014

Facebook: facebook.com/socialtalk
Twitter: socialtalk_no

Tjenesten er levert av Sorentio AS

Følg oss på Google+ Følg oss på Linkedin! Følg oss på Facebook! Følg oss på Twitter! RSS